Apfel, V.: Záhady na dosah ruky. [Recenzia knihy: M. Jesenský: Tajomné miesta Slovenska, 2014]

Miloš Jesenský

TAJOMNÉ MIESTA SLOVENSKA

Martin: Vydavateľstvo Matice slovenskej, 2014,

1. vyd., 144 s., ISBN 978-80-8115-194-1 (viaz.)

Záhady na dosah ruky

VILIAM APFEL

Sme národ domýšľavcov: čo iné môžem konštatovať, keď občas počujem názor, že tu u nás na Slovensku nie je nič zaujímavé, a to, čo by prípadne zaujímavé či pozoruhodné mohlo byť, sme už dávno videli a preskúmali? Aj preto cestovné kancelárie všetkých väčších miest už od skorej jari obliehajú záujemcovia o zahraničné zájazdy, pretože – podľa nich – najzaujímavejšie na tejto zemeguli je Thajsko so svojimi „masážami“, tak aké Slovensko?

A tak – pre vlastnú hlúpu pýchu a domýšľavosť – neskúmame, čím by naša domovina mohla obohatiť poznanie dospelých, ale aj školákov. Pritom stačí len prejaviť záujem a poobzerať sa okolo seba, prípadne zájsť do predajne kníh či miestnej knižnice, kde je dostatok informácií, ktoré nám často vyrazia dych. Najmä ak zistíme, koľko tajomstiev a záhad sa skrýva priamo za tunajšími humnami, hlavne ak si ako sprievodcu a zasväteného informátora zvolíme odborníka naslovovzatého, akým je známy slovenský spisovateľ Miloš Jesenský, autor viacerých pozoruhodných kníh, čo slovenskému čitateľovi '6Fdhaľujú celú plejádu zvláštností a rarít v našej vlasti. Autor tentoraz pripravil nezvyčajne koncipovanú knihu – v podobe rozsiahleho sumára tajomstiev a záhad, ktorý sa k nám dostáva ako dôkladný miestopis pri putovaní našou magickou krajinou. Tajomné miesta Slovenska pútnikovi predstavia 180 lokalít v abecednom usporiadaní, pritom takto navštívime celú našu rozsiahlu krajinu – počnúc Abovom, aby sme sa napokon ocitli až v Žiline, keď zablúdime cez najsevernejší úsek našej cesty na Babiu horu, ale aj v najjužnejších Patinciach. Podrobnejšie sa zoznámime so zaujímavými mestami ako Bratislava, Žilina či Košice a objavíme vznešené miesta, akými sú Oravský, Čachtický a Budatínsky hrad. Tento nezvyčajný bedeker neobíde ani naše prírodné krásy ako Vysoké Tatry, Demänovská dolina. Určite nás zaujmú a upútajú aj miesta, spojené s dávnymi časmi rytierov, ktoré predstavuje dobre známe Sitno, ale aj Devín, kým na inom mieste sa zasa predstavia lokality, ktoré kedysi ohrozovali známi zbojníci v okolí Bytče či Kriváňa. Zvláštny pôvab Jesenského dielu dodáva 138 dobových ilustrácií, veď prostredníctvom nich sa možno v literatúre tohto druhu po prvý raz stretnúť s vyobrazením čertov, drakov, bosoriek a príšer rozmanitého druhu, ktoré sa v knižke celkom voľne pohybujú medzi vtedajším pracujúcim ľudom a príslušníkmi šľachty.

A tak si položme ruku na srdce: môže sa akési Acapulco, Seychely či Palma Beach porovnávať už len s tým, čo sme vymenovali? Asi ťažko... A, napokon, doma je len doma...

---

Bibliografický odkaz:

APFEL, Viliam: Záhady na dosah ruky. [Recenzia knihy: Miloš Jesenský: Tajomné miesta Slovenska, Vydavateľstvo Matice slovenskej, 2014]. In: Literárny týždenník, č. 23 – 24, ročník: XXXI, vyšlo 20. 6. 2018, ISSN 0862-5999, s. 12. Dostupné na internete: <TU>.